Al-Kisah bermula....

5:50 PM / Posted by mohamad suhaib /

Al-kisah di sebuah daearah Keleem Kabut diperintah oleh Raja Laa’eh bersama permaisurinya Amam Ikaz tingal di sebuah istana yg serba sederhana. Mereka dianugerahkan puteri Oul, Puteri Am, Putera Uh, Putera Yi, Putera Al n Putera Aa. Walhal 6 lah semuanya.
Si Raja bekerja sebagai perampas barang2 haram yg dibawa maksud ke negaranya.Diringkaskan memang orangnya berhati mulia menyedekahkan brang2 itu kpada semua owng kpada rkyat jelatanya dan kroni2nya.

Dalam kesibukan menjaga mahligai mereka, Si Raja berkemungkinan termakan sihir oleh ”yg tak dapat dilihat dgn mata kasar” lantas melarikan diri ke gua bersama kemungkinan si sihir tersebut.

Sedemikian pula jadinya, maka tingal lah permaisuri serta puteri2nya dan putera2nya dalam tergapai2 untuk terus menjaga kemasyuran daerah mereka. Walhal si permaisuri sangat terkenal dengan kebijaksanaan dalam menyelsaikan masalah2 rakyatnya. Kini si permaisuri pulak di dalam msalah besar!. Dipendekkan agy si pemaisuri terpaksalah naik turun tangga istana untuk memastikan puteri2nya n putera2nya dalam keadaan selamat. Ditakdirkan dlam naek turun tangga inilah dia berjumpa dengan pelbagai gelagat manusia baik Mahmudah ataupun Mazmumah.

Walaupun ketika si permaisuri hendak mendaki tangga dia kdang2 terjatuh(alahai! kesiannya si permaisuri) namun dia tetap bangun bagi memastikan anak2nya selamat. Dia bangun untuk terus mendaki! Mendaki! dan Mendaki.
Berkat doa, iltizam, semangat yg dimiliki si permaisuri ini Puteri sulungnya yg gigih n penyabar(bakal menaiki kapal) hampir selesai menamatkan pengajiannya dalam bidang ’selamat-menyelamat’ dalam beberapa bulan genap agy di sebuah daerah pelik tapi benar Shev2-Koko.Si Puteri keduanya pulak; baik n pemurah owangnya tampak tiada masalah dalam meneruskan bidang ’selamat-menyelamat’ kerana dicurahkan rezeki padanya. Si putera2nya pulak masih menjadi mujahid2 di medan perang untuk menjaga daerah mereka. Adus! Ada yg sudah tempang, ada yg masih kuat agy. Ish2! kesian mereka.

Di mana si raja? Masih di dalam gua agaknya. Haiii.. Harap2 Raja boleh kluar la suatu zaman nanti. Bila? RAJA tunggu dan RAJA lihat..

Cerita Epic ini akan bersambung dalam keluaran ’bila-bila saja’ tidak lama agy.
Sekian..................

0 comments:

Post a Comment